Αδυναμία είσπραξης του συντριπτικά μεγαλύτερου μέρους των φορολογικών προστίμων που έχουν επιδικαστεί από τα διοικητικά δικαστήρια εμφανίζει ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών.
Όπως αποκαλύπτεται, από τις υποθέσεις που έφθασαν στα φορολογικά δικαστήρια επιδικάστηκαν συνολικά 8,22 δισ. ευρώ υπέρ του Δημοσίου αλλά μέχρι σήμερα έχουν εισπραχθεί μόνο 615,28 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν μόλις στο 7,48% των επιδικασθέντων.
Τα στοιχεία αυτά μάλιστα έχουν προκαλέσει ρίγη ανησυχίας στο οικονομικό επιτελείο, καθώς η τρόικα έχει θέσει ως στόχο να εισπραχθούν μέχρι το τέλος του έτους 2 δισ. ευρώ από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές , ενώ άλλα 3 δισ. ευρώ προβλέπονται από την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή τη στιγμή εκκρεμούν πάνω από 170.000 φορολογικές δίκες, στις 140.000 εκ των οποίων δεν έχει οριστεί ούτε καν ημερομηνία εκδίκασής τους. Ο στόχος βέβαια που έχει τεθεί είναι να εκδικαστεί τουλάχιστον το 50% των παραπάνω υποθέσεων μέχρι τον προσεχή Ιούνιο, κάτι που προφανώς μοιάζει πλέον με όνειρο θερινής νυκτός.
Πού οφείλεται όμως αυτή η δυστοκία του ελληνικού δημοσίου; Πρωτίστως στα οικονομικά προβλήματα μεγάλου αριθμού οφειλετών, οι οποίοι, λόγω της κρίσης, αδυνατούν να καταβάλλουν τα καταλογισθέντα πρόστιμα. Από εκεί και πέρα, επιδρά ένας συνδυασμός παραγόντων που σχετίζεται με την ελλιπή στελέχωση των ΔΟΥ, οι οποίες αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα για να φέρουν σε πέρας έναν τόσο μεγάλο όγκο εργασίας, αλλά και με το θολό νομικό πλαίσιο που περιβάλλει τις φορολογικές παραβάσεις και τα πρόστιμα, με αποτέλεσμα συχνά να καταλογίζονται με ευκολία υπερβολικά ποσά που στην πράξη είναι αδύνατο να εισπραχθούν.