Κόβονται μαχαίρι οι επιστροφές φόρου στους μικρομετόχους και μάλιστα αναδρομικά για τα μερίσματα που αφορούν τη χρήση του 2010
Χτύπημα σε μικρομετόχους και χαμηλόμισθους επιφέρουν οι αλλαγές στη φορολογική μεταχείριση των μερισμάτων και των κερδών που διανέμουν οι επιχειρήσεις που προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, που κατατέθηκε στη Βουλή. Και αυτό γιατί κόβονται μαχαίρι οι επιστροφές φόρου στους μικρομετόχους και μάλιστα αναδρομικά για τα μερίσματα που αφορούν τη χρήση του 2010.
Συγκεκριμένα, με το άρθρο 4 του πολυνομοσχεδίου καταργείται η φορολόγηση των εισοδημάτων με τις γενικές διατάξεις όταν ο υψηλότερος συντελεστής φορολογίας τους είναι μικρότερος του 25%, με δυνατότητα επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου που προέκυπτε από το συμψηφισμό του φόρου που είχε παρακρατηθεί. Πλέον θα επέρχεται εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης με την παρακράτηση του φόρου επί αυτών.
Επιπλέον, η αλλαγή αυτή θα αφορά αναδρομικά για τους ισολογισμούς που έκλεισαν στις 31.12.2010 ανατρέποντας τον νόμο Παπακωνσταντίνου, με τον οποίο προβλεπόταν δικαίωμα επιστροφής του παρακρατούμενου φόρου μερισμάτων για τους έχοντες χαμηλά εισοδήματα. Υπενθυμίζεται ότι για τη συγκεκριμένη χρήση ο συντελεστής σε επίπεδο νομικού προσώπου είναι 24% για το σύνολο των κερδών και για τα διανεμόμενα κέρδη της χρήσης αυτής το επιπλέον ποσοστό παρακράτησης είναι 21%.
Εάν για παράδειγμα ένας μικρομέτοχος έχει εισόδημα 10.000 ευρώ μόνο από μερίσματα του 2010 ο φόρος που αναλογεί είναι 500 ευρώ(κλίμακα 5.000-10.000:10%). Με όσα ίσχυαν μέχρι πρότινος θα έπρεπε να λάβει επιστροφή γιατί τα μερίσματα είχαν φορολογηθεί ήδη με 21%. Με την αλλαγή ο μικρομέτοχος θα φορολογηθεί με 21% και δεν θα λάβει επιστροφή.
Οι τροποποποιήσεις αυτές όπως είναι φυσικό αιφνιδιάζουν όχι μόνο τους μικρομετόχους αλλά και τις επιχειρήσεις, που έχουν ήδη προχωρήσει στη διανομή μερισμάτων και κερδών για τη χρήση του 2010 λαμβάνοντας υπόψη τη φορολόγηση με βάση την ισχύ της επιστροφής φόρου. Σε κάθε περίπτωση, η κατάργηση των επιστροφών φόρου στους μικρομετόχους θα είναι σε γνώση όλων από εδώ και στο εξής ή τουλάχιστον (επειδή στην Ελλάδα ζούμε) μέχρι την επόμενη αλλαγή.